Podsumowaliśmy projekt "Realny wpływ. Wzmocnienie dialogu obywatelskiego w warszawskich szkołach i dzielnicach". W praktyczne rozwijanie dialogu obywatelskiego zaangażowaliśmy aż 14 zespołów młodzieżowych aktywnych w samorządach uczniowskich i młodzieżowych radach dzielnic.
W ramach działań projektu młodzi ludzie ze wsparciem mentorów Fundacji Civis Polonus przeprowadzili diagnozę potrzeb i opinii społeczności szkolnej i dzielnicowej i wybrali przewodni temat działania. Następnie zorganizowano debaty szkolne i dzielnicowe z udziałem uczniów i nauczycieli, a na końcu zebrane wnioski przedyskutowano z dyrektorami i urzędnikami.
Dzięki temu stopniowemu procesowi, uczestnicy i uczestniczki poznali na czym w praktyce polega dialog obywatelski i nabrali pewności siebie, wiary w swoje możliwości, a także umiejętności zabierania głosu i prezentacji swoich pomysłów i oczekiwań.
Podczas całego procesu projektowego, brali też udział w serii warsztatów podnoszących kompetencje w takich obszarach jak komunikacja, dialog obywatelski między młodymi a decydentami i urzędnikami, promocja i prezentacja działań, wypowiedzi publiczne itp.
W efekcie projektu, młodzi ludzie doprowadzili do zrealizowania w szkołach i dzielnicach różnorodnych działań i zmian, takich jak:
remonty - malowanie ścian, odnawianie sal i korytarzy, wymiana rolet, naprawa drabinek;
poprawa wyposażenia łazienek - wymiana kranów, zamontowanie suszarek elektrycznych, mydło i papier toaletowy (!), nowe prysznice, lustra, drzwi do kabin;
ulepszenie przestrzeni szkolnej - zakup roślin, stworzenie stref relaksu z kanapami i pufami, poduszki na oknach, zamontowanie osobistych szafek szkolnych;
zagospodarowanie terenu wokół szkoły – remont patio, budowa mini amfiteatru na wydarzenia plenerowe, ogródki przyszkolne;
poprawa oferty gastronomicznej - kącik kulinarny z mikrofalami do odgrzewania obiadu, strefa gastro, nowy catering z opcją zamówienia jedzenia przez aplikację, automaty z jedzeniem, źródełka z wodą pitną;
polepszenie organizacji życia szkoły - zmiana dzwonków lub ciche dzwonki, zmiana godzin rozpoczęcia lekcji;
organizacja atrakcji dla młodych ludzi w dzielnicy - kino plenerowe, gra terenowa, oferta zajęć dodatkowych;
poprawienie komunikacji z dyrekcją i nauczycielami (regularne spotkania, skrzynka na pytania do dyrektora);
uatrakcyjnienie aktywności szkolnych - imprezy integracyjne, wycieczki, spotkania ze znanymi osobami;
wprowadzenie zmian w statucie i regulaminie SU oraz wyznaczenie opiekunów, którzy będą pilnować dalszego wprowadzania zmian;
zaprojektowanie n owej strony internetowej szkoły;
z akup nowego sprzętu filmowego i sportowego (np. rakietek do ping-ponga)
zmiany w godzinach kursowania autobusów w dzielnicy.
W projekcie wzięły udział:
Liceum Filmowe i Kreacji Gier Wideo
XLIII Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Wielkiego w Warszawie
XXV LO im. Józefa Wybickiego
Samorząd Uczniowski IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie
XLV Liceum im. Romualda Traugutta
LXV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im gen Józefa Bema
LXXV Liceum Ogólnokształcące im. Jana III Sobieskiego w Warszawie
Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych Nr 3 im. I. J. Paderewskiego
XIX LO im. Powstańców Warszawy
XXII LO im Jose Marti
Technikum Ekonomiczne nr 8 w Warszawie
Zespół Szkół nr 4 w Warszawie im. Eugeniusza Kwiatkowskiego
Młodzieżowa Rada Dzielnicy Mokotów
Młodzieżowa Rada Bielan
Młodzieżowa Rada Dzielnicy Targówek
---
Projekt "Realny wpływ. Wzmocnienie dialogu obywatelskiego w warszawskich szkołach i dzielnicach" finansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa oraz realizowany w ramach wdrażania polityki młodzieżowej m.st. Warszawy.
Comments